Ουρολοιμώξεις

Με τον όρο ουρολοιμώξεις (λοιμώξεις του ουροποιητικού συστήματος) αναφερόμαστε στον εποικισμό του ουροποιητικού συστήματος από κάποιο βακτήριο, ιό ή μύκητα, παρότι η ανθρώπινη ουροφόρος οδός υπό φυσιολογικές συνθήκες είναι άσηπτη.

Ανάλογα με το σημείο που εντοπίζεται η λοίμωξη, οι ουρολοιμώξεις χωρίζονται σε ουρηθρίτιδες, κυστίτιδες, προστατίτιδες και πυελονεφρίτιδες. Συνηθέστερο αίτιο αποτελούν τα μικρόβια, όπως το κολοβακτηρίδιο (E.Coli), τα χλαμύδια και το μυκόπλασμα, που αποτελούν συχνά αίτια λοιμώξεων της ουρήθρας και του προστάτη και σπανιότερα της κύστης.

Οι γυναίκες είναι πιο επιρρεπείς στην εμφάνιση ουρολοιμώξεων και αυτό συμβαίνει για ανατομικούς λόγους (μικρή ουρήθρα, μικρή απόσταση από το αιδοίο και το ορθό όπου εντοπίζεται φυσιολογική μικροβιακή χλωρίδα).

Για τις γυναίκες, ο κίνδυνος εμφάνισης έστω και μίας ουρολοίμωξης κατά τη διάρκεια της ζωής τους είναι μεγαλύτερος του 50%, ενώ 20% των νεαρών γυναικών, μετά την πρώτη ουρολοίμωξη, θα εμφανίσουν υποτροπιάζουσες ουρολοιμώξεις. Με τον όρο υποτροπιάζουσα ουρολοίμωξη ορίζεται η εμφάνιση 3 ή περισσότερων επεισοδίων σε διάστημα ενός έτους.

Οι άνδρες εμφανίζουν σπανιότερα ουρολοίμωξη (προστατίτιδα) ωστόσο απαιτούν μεγαλύτερο διάστημα θεραπείας. Συνήθως, οι υποτροπιάζουσες λοιμώξεις στους άνδρες συμβαίνουν όταν συνυπάρχουν και άλλες παθήσεις όπως η ΚΥΠ, ο Σακχαρώδης Διαβήτης, ή η Νευρογενής Κύστη.

Προδιαθεσικοί παράγοντες

Οι προδιαθεσικοί παράγοντες που αυξάνουν τον κίνδυνο για την εμφάνιση ουρολοίμωξης είναι οι ακόλουθοι:

• Κακή υγιεινή
  • Κακές συνήθειες ούρησης
  • Σεξουαλικές πρακτικές
  • Αντισύλληψη
  • Στάση των ούρων
  • Νευρογενής κύστη
  • Καθετήρας κύστης
  • Σακχαρώδης Διαβήτης

Συμπτώματα

Τα συμπτώματα της ουρολοίμωξης ποικίλουν ανάλογα με την ηλικία και το φύλο του ασθενούς. Σε νέες γυναίκες, οι κυστίτιδες εκδηλώνονται με συχνουρία, αίσθημα καύσου κατά την ούρηση, άλγος υπερηβικά ενώ πολλές φορές μπορεί να δει η ασθενής αίμα στο τέλος της ούρησης. Οι γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας μπορεί να αναφέρουν αδυναμία και κοιλιακό άλγος.

Ο υψηλός πυρετός εμφανίζεται κυρίως στους άνδρες με οξεία προστατίτιδα, ενώ αντίστοιχα στις γυναίκες είναι πιο συνήθης σε περιστατικά πυελονεφρίτιδας. Η πυελονεφρίτιδα στους άνδρες προϋποθέτει την συνύπαρξη και άλλης κατάστασης που προδιαθέτει τη στάση των ούρων.

Διάγνωση

Η διάγνωση των ουρολοιμώξεων πραγματοποιείται με βάση τη συμπτωματολογία του ασθενούς και επιβεβαιώνεται με την γενική ανάλυση και την καλλιέργεια ούρων. Η επακόλουθη διενέργεια αντιβιογράμματος συμβάλει στο να χορηγηθεί η κατάλληλη αντιβιοτική αγωγή.

Θεραπεία

Η αντιμετώπιση των ουρολοιμώξεων περιλαμβάνει γενικά μέτρα όπως:

• Λήψη άφθονων υγρών
  • Ούρηση με την πρώτη επιθυμία
  • Ούρηση μετά τη σεξουαλική επαφή
  • Σωστό καθαρισμό της γεννητικής περιοχής

Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι ασθενείς θα πάρουν αγωγή από το στόμα και θα θεραπευτούν στο σπίτι τους. Στις περιπτώσεις εκείνες που συνυπάρχει υψηλός πυρετός πιθανόν να χρειαστεί η νοσηλεία του ασθενούς για να χορηγηθεί ενδοφλέβια αγωγή.

Εάν επιβεβαιωθεί με απεικονιστικές μεθόδους η ύπαρξη κωλύματος που προκαλεί στάση των ούρων (αποφρακτική ουροπάθεια) θα χρειαστεί να πραγματοποιηθεί παρέμβαση από τον ουρολόγο όπως η τοποθέτηση pig-tail ή η διαδερμική νεφροστομία.